tisdag 22 september 2009

Dyr reklamtidning

Som redan framgått i den här bloggen har jag ett väldigt litet kök och jag har drömmar om att skaffa mig ett större och mer praktiskt kök. Därför är det inte så konstigt att jag, när jag står i en allt för lång kassakö, råkar snappa åt mig en inredningstidning med kök som dragplåster.

Denna tidning köpte jag för några dagar sedan och besvikelsen var total. Tidningen kostade mig 49 kronor och hade 164 sidor. Utav dessa 164 sidor var 62 ren och skär reklam, likt sidorna man kan se på denna bild:


Nu är det inte medräknat alla dessa reportage som kunde välla ut över tre till fyra sidor vardera "titta här vad vi har köpt och var och för hur mycket" som i mina ögon också är ren och skär reklam. Åtminstone så sponsrar man affärerna rejält och jag har en stark känsla av att tidningen får in pengar av de olika affärerna för att göra reportagen.

Jag gjorde en liten uträkning när jag tittade igenom tidningen och kom fram till att 62 sidor reklam utgör 37% av hela tidningen. Med en snabb uträkning av detta kan man snabbt se att jag har betalat 18 kronor för ren och skär reklam!

Jag måste säga att jag känner mig lurad! Då tycker jag att det är bättre när IKEA-katalogen eller Balinglövs kökskatalog dimper ner i brevlådan för de hymlar inte med att de är reklamkataloger och dessutom är de gratis.

Någon kan säkert tycka att jag är ett riktigt surkart men jag måste få tala om att jag var riktigt besviken över denna otroligt dyra reklamtidning som borde kunnat göras till så väldigt mycket mer för alla de pengar som de kammar in, bara genom det höga priset för tidningen!

7 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Köp Tidningen Vi i stället.
Läs gratis på biblioteket.

Perny sa...

Nu vill jag bara påpeka att jag inte alls är snål, jag lägger gärna femtio kronor på en bra tidning. Men om jag lägger femtio kronor på en tidning så förväntar jag mig inte så mycket reklam i den. Tycker det är en otäck tanke att man bara kan komma undan reklam om man sätter sig och läser på ett bibliotek, fast så bra är det ju inte, reklamen finns ju där också.

Vi får jag väl ta mig en närmre titt på om det är ett bra tips i inredningstidningsväg.

Anonym sa...

Men du, vad fan. Du köper tidningen för att få inspiration till ditt nya kök. Sg nu att du läst en artikel om några som just gjort ett skitsnyggt kök och berättar att de kom undan för en spottstyver. Jag kan ge mig den på att du blivit irriterad om du då inte kunde se vart inventarierna inhandlats!

Det är det som är poängen. Dessutom hade du antagligen fått pynta mer än hundra kronor för tidningen om tidningen varit helt fri från annonsörerer. Snacka inte en massa dynga om du inte har en aning om vad du pratar om.

Samma sak med tv-reklam. TRor ingen skulle betala flera tusen /mån för reklamfri tv. Tacka annonsörerna ist. De är tackvare dem som du kan njuta av tidningar och tv i den utsträckning du gör. Och det är tackvare dem som määäääääääääängder med människor har jobb. Alla redaktioner, reklam-, media- och pr-byråer för att nämna ett par ex.

Perny sa...

Jag tycker att det är lite roligt att folk kan gå igång så otroligt hårt och verkligen lägga ner energi på att aggressivt försvara reklamen.

Till att börja med kan jag säga att om man gör ett reportage och berättar var sakerna kommer ifrån, det är väl helt okej, men nu var det ju inte riktigt det jag tänkte på. Jag tänkte på de reportage som var utstuderade reklaminslag fast gjorda i reportageform. "titta här vilken fin pall, ställe - pris, kolla här vilken fin spegel, ställe -pris, killa här..." och dessa sidor upp och ner med ren och skär reklam.

Jag säger inte heller att det inte får vara någon reklam, det brukar vara reklam, jag tyckte bara mängden av reklam var anmärkningsvärt.

Men visst, det är klart att något som reklam behöver ha sina mycket engagerade beskyddare på nätet, absolut! Ta inte mina åsikter om reklam så personligt!

Mor Duktig sa...

Håller med!

A home far away sa...

Visst är det tråkigt att det är så mycket reklam i tidningarna, för det är det ju i alla inredningstidningar tycker jag, i varjefall för min smak, men jag retar mig faktiskt mest på den renodlade reklamen i tidningen och inte den i själva reportagen för då vill jag ju faktiskt veta kostnad och pris på nån intressant grej.


Ha en fin dag
Kram Gunilla i Singapore

FURNISH.etc inredningsblogg sa...

Vad tråkigt att det var så mycket reklam i tidningen. Jag har inte läst denna tidning, så har inte upplevt samma. Ha det gott!/Emmy